De Signisschool is een scholengemeenschap voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met spraak- en/of taalmoeilijkheden.
Vergeleken met een gewone basisschool zitten op een speciale basisschool vaak meer kinderen met problemen in de motoriek. De kinderen die extra aandacht nodig hebben op het gebied van de motoriek kunnen terecht bij kinderfysiotherapeut Marika Sjoukes van onze praktijk op de Signisschool.
Bij dove of slechthorende kinderen is er vaker sprake van evenwichtsproblemen of problemen in de sensorische ontwikkeling. Door het wegvallen van een belangrijke sensorische prikkel, het gehoor, kan een vertraagde sensorische/motorische ontwikkeling worden veroorzaakt. Deze prikkel is erg belangrijk bij rotatiebewegingen; bv. als je iets achter je hoort draai je je om of als een baby iets naast zich hoort begint hij te draaien.
Rotaties zijn ook belangrijk voor de kwaliteit van de motoriek. Wanneer iemand weinig gebruik maakt van zijn rotatiemogelijkheden ziet het bewegen er over het algemeen houterig uit. Dit kan uiteindelijk resulteren in een stijvere wervelkolom.
Andere specifieke kenmerken bij dove kinderen zijn de verminderde snelheid van bewegen en problemen met het ritme van de bewegingen. Gehoor is belangrijk om het ritme te bepalen en ritme is nodig om de snelheid in bewegen te kunnen realiseren.
Wanneer de doofheid/ slechthorendheid deel is van een syndroom of een hersenbeschadiging zijn er mogelijk nog specifieke motorische problemen.
Voor dove en slechthorende kinderen is beweging dus misschien nog wel belangrijker dan voor horende kinderen. Daarbij komt nog dat de kinderen op speciaal onderwijs, zoals de Signisschool, vaak een langere reistijd hebben om op school te komen dan horende kinderen. Hierdoor zitten ze langer stil in de auto/ bus en hebben ze ook minder tijd over om te spelen na schooltijd.
Behandeling met kinderfysiotherapie op school
Individuele kinderfysiotherapeutische behandelingen van kinderen op de Signisschool, auditieve leerstroom: locatie Jan Sluijterstraat en Herman de Manstraat.
Behandeldoelen worden na kinderfysiotherapeutisch onderzoek in overleg met kind/ ouders/ (gym)leerkracht opgesteld.
Verwijzing voor kinderfysiotherapie op school
De schoolarts verwijst voor kinderfysiotherapie indien nodig. (Gym-)leerkrachten spelen een belangrijke rol bij de signalering van eventuele problemen in de motorische ontwikkeling.
Lees verder over de Signisschool.